Fellestur i Huldreløypa, Svanstul 14.02.10 PDF Skriv ut E-post
Skrevet av GorgonVaktmester
mandag 01. mars 2010 23:16

En uke etter opprinnelig skjema var vi klare for fellestur til Svanstul. Oppmøte var som vanlig på Rema ved Menstadbrua, og der møttes 5 mafiosoer. En av dem var SnorreS og hans cahcemobil er stor nok til å ta med alle sammen inkl. ski og øvrig bagasje.

Første cache tok vi allerede på bilturen opp til Svanstul. Det var GC23C28 - WHITEOUT. Det ble et raskt stopp, ut av bilen, bort til cachen, logge, tilbake, Kjør!

Så kom vi opp tilparkeringsplassen på Svanstul. Og her lå dagens andre, GC1M4P5 - Svanstul 580moh. SnorreS parkerte cachemobilen sin så tett opp til cachens plassering som det er mulig å få til. Vi fisket den frem og tok den med til bilen for ikke å tiltrekke oss oppmerksomhet fra alle mugglerne i området. Reodor hadde lovt å bistå med smøring av ski før avgang, og han stilte med skismørebrenner og et lite utvalg av forskjellig voks og klister.

Omsider kunne vi spenne på oss "tannpirkerne" som SnorreS kaller dem. Har kom med en del med en del uttalelser omkring sin egen høyde og tyngde i forhold til skienes størrelse, og i den forbindelse antydet han at det ikke var noen kjempebra kombinasjon. Avigerus og Kona har etter eget utsagn ikke gått på ski på hhv. 33 og 20 år, noe Avigerus hadde gjort veldig klart på forumet i forkant av turen, så ingen skulle la være å bli med fordi de føler at de ikke er flinke nok til å gå på ski.  Med dette som bakteppe kunne man vente seg litt av hvert, men det vi fikk var helt ordinær skigang! Litt latter og noen andre verbale utbrudd kom selvsagt underveis men det gikk kjempebra!

Første ordentlige turboks var GC2351F - Svanstulhytta. SnorreS som var forrest fosset ut i dypsnøen bort fra den preparerte løypa, med meg og Avigerus hakk i hel.

Så bar det videre til GC2353H - Huldreløypa #5, Svanstul og GC2353A - Huldreløypa #4, Svanstul. Som nevnt hadde Avigerus i forkant av turen uttrykt en del skepsis til egne ferdigheter etter 33 år uten ski på bena. Men det viste seg at det å gå på ski er som å sykle, har du først lært det, så glemmer du det aldri. Men når vi kom hit ble han nok litt overmodig. Han hadde fått ferten av Plast-Team og braste rett ut i løssnøen med liv og lyst... Og gikk rett på trynet! Men når man har et humør som hans er ikke det noe problem!

Så kom vi frem til turens hovedmål. (Hvis vi ser bort fra alle plastboksene selvsagt...), nemlig Turistforeningens hytte Fugleleiken. Og her ligger cachen GCN25M - Fugleleiken 600moh, Svanstul, og den måtte jo logges før vi kunne gjøre noe annet...  Og her kunne SnorreS feire sitt funn nr. 400! GRATULERER!

Etter å ha logget oss ferdig gikk vi inn og holdt rast. Medbrakte nistepakker ble fortært og det ble også noen ekseplarer av Fugleleikens berømte vaffler.  Etter at måltidet var over ga Reodor oss en liten omvisning å selvbetjeningshytte-delen i andre etasje før vi spente på oss skiene og fortsatt runden. Vi hadde tatt den korteste vegen hit, med bakgrunn i de tidligere nevnte forhåndsuttalelsene til både Avigerus om hans og Konas utdaterte skiferdigheter og SnorreS uttalelser om forholdet mellom egen høyde/vekt i forhold til skienes overflate. Men det hadde gått så bra at etter rasten her, så var det å gå korteste veg tilbake igjen helt uaktuelt.

Det var det faktisk et lite stykke å gå til neste cache GC2352Z - Huldreløypa #3, Svanstul. Her var det nok et jubileum. Denne gangen Avigerus 4x400!! GRATULERER!! Avigerus gjennomførte en enkel seremoni hvor han og spanderte Gullbrød på oss alle sammen! 1000 takk!!

Etter at feilringen var over fortsatt turen videre til GC1M79Q - Huldreløypa #2, Svanstul. Denne cachen kunne jeg se allerede før jeg gikk ut av løypa, så den var ikke noe problem!

Så bar det videre til GC2352R - Huldreløypa #1, Svanstul. Det hadde i det alt vesetlige vært SnorreS som var først fremme ved boksene på dagens fellestur, men denne var det jeg som var først fremme ved. Her hadde imidlertid Reodor strukket seg ved utplassering, så den var noe høyt plassert for meg. Jeg klarte å få den ned, men ved replasseringen var det greit å få hjelp fra SnorreS som ruver litt mer i landskapet enn jeg selv gjør.

Etter å ha gått i Huldreløypa i hele dag var vi nå kommet frem til GC23543 - Huldrefjell!! Dette var en cache etter min smak! Her hadde cacheeier gått litt vekk fra den preparerte løypa og inn i de dype skoger før han hang fra seg plastboksen. På veg ut av skogen så jeg noen spor i landskapet som definitivt ikke var laget av et par ski. Kunne det være huldra? Ryktet sier at det var Avigerus som gikk på hodet i sneen, men det så jeg ikke noe til så jeg stemmer på Huldra!

Ca. midtveis mellom Huldrefjell og parkringsplassen (ikke så langt fra Svanstulseter) hadde vi en enkel stopp med litt varm toddy. I tillegg supplerte Reodor løypa med cache til. Vi vurderte om vi skulle logge en FBP (Found Before Published), men vi lot det være! Dermed har vi noe å se frem til neste gang vi går en tur i Huldreløypa!

På vei hjemover igjen fra Svanstul stoppet vi ved GC23EFJ - Korsseter. Vi hadde latt være å ta denne på veg oppover, siden SnorreS ønsket å logge cachen på Fugleleiken som funn nr. 400. Men vi kunne ikke la den bli stående helt... Så vi vasset ut i dypsnøen (uten ski denne gangen) og kravlet oss frem til huset. Vi lette og lette, men cachen var ikke å se. Reodor (cachjeeier) kom og bidro til søket han også, men fortsatt ikke noe funn! Den kunne vel ikke være mugglet? Heldigvis var den ikke den. den var "bare" falt ned fra plasseringen sin... Etter å ha logget la vi den pent tilbake på plass der cacheeier ønsker at den skal være. Og bilturen tibake til sivilisasjonen fortsatte.

Nå skulle egentlig fellesturen vært over for denne gang, men i det vi hadde passert Falkumbrua og var på veg mot Myren spør Avigerus om vi har tatt GC23RN9 - Strømdal. Og så viste det seg at det var det bare han som hadde gjort! Dermed tok cachemobilen en liten avstikker opp hit så vi andre tre også kunne få logget denne.

Og som om ikke dette var nok, så hadde vi ett ekstra stopp på vegen tilbake til bilene våre på Rema ved Menstadbrua. Det var Avigerus som skulle ta GC23QRM - Midt i trafikken. Snorre parkerte på et dertil egnet sted, og så slapp vi løs Avigerus (som var den eneste i bilen som manglet denne). Han sniffet seg bortover mot målet. Var innom noen andre mulige men ikke korrekte steder før han omsider kom frem til riktig mål. Vi ble litt lei av å sitte å vente i bilen, så vi kjørte likesågodt bort til der Avigerus stod og logget og stresset han litt med å kjøre forbi et par ganger og tute på han... (He-he!)

Dermed var det ikke flere stopp før vi var tilbake ved turens utgangspunkt.
Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur!

Bildegalleri:

Utsikten til Lifjell fra cahens plassering
Klar til avgang!
Foto: Reodor
Plassering av ski og sjekking av GPS. Skistativet på utsiden av Fugleleiken hytta.
Nistepakker og vaffler nytes #1

Nistepakker og vaffler nytes #2
Nistepakker og vaffler nytes #3
Foto: SnorreS
2. etage på Fugleleiken hytta. Hyttas flotte fasiliteter i 2. etage studeres og forklares
Det ene soverommet på Fugleleiken inspiseres.

Rasten er over og nå er det ut på tur igjen!
Foto: Reodor
Det er Gullbrød til alle som er med ;-)
Foto: SnorreS
#1600 feires - Jubilanten og guiden ferier avigerus logg #1600 med velfortjent Gullbrød
Skal vi se.....

...og han prøver med ett rykk!
Hva sa du , sa du?
Gjengen på tur #1 - En gjeng med sprekinger på tur fra denne cachen og til neste. Vi nærmer oss det som guiden beskrev som "den store oppoverbakken", men det var jo bare en hump i løypa for skiveteraner som oss ;-)
Gjengen på tur #2 - Bakken nærmer seg
Foto: SnorreS

Noen av cachene ligger ikke helt inntil den preparerte løypa!
Foto: Reodor
Ny cache legges ut ved et sted med fin utsikt til Svanstulseter
Henger i et tre...
Det smaker godt med litt solbærtoddy, eller...?
Foto: Reodor

Her er fire av dagens turdeltakere tilbake på parkeringsplassen rett ved cachen etter dagens runde i Hulderløypa
Foto: SnorreS
Bilen pakkes før retur til "sivilisasjonen"
Alpinløypen sett fra parkeringsplassen
Avigerus drømmer om den dagen han tør kjøre i alpinbakken
Foto: SnorreS

Solen tittet også frem på fellesturen
Stemning på Svanstul 1
Stemning på Svanstul 2
Foto: SnorreS
En siste posering for fotografen før vi reiser